بحث مخصص

2007-11-17

رايح فين يا يونان؟؟؟


:قعد يفكر ..ويفكر واخذ كل فلوسه وبعدين قال اعمل ايه!!!اعمل ايه!!!!!!!!!مفيش ادامى غير الهرب.....لازم اهرب اجرى استخبى منه
!!!تهرب من مين يا يونان ؟؟؟؟منى انا!!!!!!!!انا
طب اروح فين ؟فين؟انا مش هقدر ابدا اروح نينوى
هو طيب عطوف رحيم القلب ......يعنى مجرد ميتوبوا ويطلبوا الرحمه هيرحمهم واطلع انا قدام الكل كذاب وبضحك عليهم
انت خايف من شكلك ومظهرك يا يونان ومش خايف منى انا؟انا ربك ...رب المجد
طب يا يونان انت هتلاقى جزاء عصيانك لى

الحقنى يا رب الحقنى رمونى خلاص طب انا دفعت كل فلوسى علشان اركب السفينه اللى رايحه على بلاد ترشيش علشان اهرب منك
يعنى كمان دفعت علشان تعمل الخطيه !!!!!!مش بتهرب وبس لا وكمان بتدفع للخطيه!!!!!!
افرض انى رحت كلمتهم وهما تابوا ولا طلبوا الغفران منه وانت سامحتهم هيعملوا فى انا ايه؟؟؟طبعا هيقولوا على كذاب وبضحك عليهم وكرامتى تروح ومحدش هيصدقنى تانى ابدا
وايه اللى يضرك انى اكون غفور ورحيم؟؟؟انت خايف على كرامتك و ان شكلك هيبقى وحش وانا رب المجد ذاته مش خايف على هيبتى وكرامتى وانى هرجع فى كلمتى واسامحهم تانى
طب يا يونان انا هعلمك تسمع كلام الرب الهك وتحافظ على كرامه الهك اكتر من محافظتك على كرامتك انت نفسك ...ادى الحوت هيبلعك 3 ايام لحد ما تحس بغلطتك وترجع عن عصيانى وهتكون عبره لموتى وقيامتى 3 ايام ورمز كى اذكر الناس بما حاولت انت ان تفعله
.اخواتى هذا هو يونان الذى كان يرفض ان ينفذ اراده الله والذى حاول ان يهرب من وجه الله والنعمه ودفع من ماله حتى يفعل الخطيه...ولكن بعدما اعطاه الرب درس لم ينساه سافر الى نينوى وتمم اراده الله ولم يجادل ثانيه.....وقد كانت فعلا المدينه العظيمه والتى كان عددها يفوق 120000 فرد والتى تابتت جميعها بمجرد دعوتها وقد كتب يونان النبى احلى اسفار العهد القديم
الله يعطينا جميعا ان نكون مثل اهل نينوى التائبين

ليست هناك تعليقات:

 

website traffic counters
Dell Computers