بحث مخصص

2008-04-14

قصة ابو رمحين


تحكى تماف ايرينى على انه كان مره غفير حارس للارض القبلية فى دير الشهيد العظيم ابى سيفين سيدى كرير كان راجل عربى وبيسبب دايما مشاكل كثيرة وفى يوم طلبمبلغ كبير قوى ..قعدت اصلى طول الليل وأعاتب الشهيد ابى سيفين واقول له :دى ارضك اتصرف
تانى يوم الغفير راح مكتب المحامى بتاعنا وقال له : هات راسك ابوسها وحقك على ولما ساله ايه الحكايه قال
انا عايز ابو رمحين يرضى على انا لما جيت انام امبارح لقيت ضابط منير برمحين صحانى وقال لى قوم على حيلك
قلت له حاضر حاضر يا افندم وقمت منطور من مكانى وضربت له سلام
فقال لى:عارف انا مين قلت له لا يا افندم
قال لى : انا ابو سيفين صاحب الارض وانا ابو الراهبات وحكى لى انه استشهد على اسم المسيح ةانه نال عذابات كتيره وحكى لى قصة السيف التانى وفى الاخر قال لى بشدة : تمشى كويس أبسطك وتشوف خير كتير تضر أرضى وتتعب بناتى ح زعلك وتشوف متاعب كتيرة
فقلت له : خلاص حرمت انا ح امشى كويس تمام ثم اختفى من امامى فى لمح البصر ماقدرتش انام وقعدت استنى طلوع الشمس علشان أجى اعتذر لكم
وفعلا من يومها مشى كويس وكل مايتعوج نفكره على طول بالشهيد ابى سيفين والكلام اللى قاله
بركة شفعاته تكون معانا امين

ليست هناك تعليقات:

 

website traffic counters
Dell Computers